Hur blir man sponsrad
Idag ser vi fler och fler personer som blir sponsrade av företag runt om i världen. Det är numer vanligare att du som är i behov av sponsring kontaktar de olika företagen, och inte tvärtom. Men hur blir man sponsrad av de företag och kopplad med de varumärken man vill? I den här artikeln kommer vi gå igenom hur du på bästa sätt kontaktar företag när det kommer till sponsring.
Fastställ dina behov av sponsring – gör en företagsgallring
Det första du behöver göra när du vill bli sponsrad är att fastställa dina behov. Ta fram vad det är du vill få ut av sponsringen och börja sedan leta efter ett eller flera passande företag. Börja med att söka upp olika företag som skulle passa dig och skriv upp de olika fördelarna med vardera varumärke. När du har fördelarna uppskrivna kan du bestämma dig för vilka företag du vill kontakta.
Fördelarna med att sponsra dig – vad kan du erbjuda?
Innan du börjar kontakta de tilltänkta företagen bör du fundera på vilka fördelar som kommer med att sponsra just dig. Du vill sälja in dig själv till företagen på ett bra sätt. Försök ta fram flera punkter som du tror att företaget kommer värdesätta och anse vara fördelaktiga med dig. Kanske kan du erbjuda företaget något speciellt som de behöver i sin marknadsföring eller annat som hjälper dem. Var realistisk och ärlig, det kommer du längst på.
Arbeta fram ett kontraktsförslag med anpassad ton!
Nu är det dags att börja kontakta de företagen som du valt ut. Se till att göra din research ordentligt gällande vilken ton som passar bäst att använda när du skriver ditt kontraktsförslag. Du vill hålla en välanpassad ton som gör att du ses som en seriös aktör. Ta god tid på dig att arbeta fram kontraktsförslaget och läs igenom det noga. Du kan med fördel be någon annan korrekturläsa ditt förslag innan du skickar iväg det.
Var personlig i din kontakt med företaget
När du väl tar kontakt är det viktigt att vara personlig. Genom att skapa en personlig kontakt med företaget har du möjlighet att sticka ut bland andra som ansöker om sponsring hos samma företag. När du skapar en personlig kontakt ger du dem möjligheten att lära känna dig och den personen du är. På så sätt kan de se hur du kommer att passa in i att arbeta tillsammans med dem.
Uppfyll dina löften
Något som är väldigt viktigt att ha i åtanke när du kontaktar olika företag om sponsring är att uppfylla dina löften. Ge därför aldrig några löften till företaget som du inte är säker på att du kommer kunna hålla. Om du inte uppfyller dina löften så finns det stor risk att företaget i fråga inte kommer vilja fortsätta jobba tillsammans med dig. Du kommer även framstå som en person som inte tar sponsringen på allvar.
Gör uppföljning med företaget
Avslutningsvis är det viktigt att du gör uppföljningar med företaget du arbetat tillsammans med. Fråga om de är nöjda med hur sponsringen gått till och om det finns chans till fortsatt sponsring i framtiden. Genom att göra en uppföljning får du reda på om du kunde gjort något bättre. Du visar även att du tagit sponsringen på allvar, samtidigt som du visar att du tar till dig av kritik för att kunna göra bättre ifrån dig nästa gång.
Efter att ha läst den här artikeln kommer du med största sannolikhet känna att du har bättre koll på hur du ska kontakta olika företag. Nu har du verktygen för hur du ska bygga upp dina kontraktsförslag samt vad som är viktigt att tänka på när det gäller tonen. Det här kommer förhoppningsvis hjälpa dig till att kamma hem ett härligt sponsorsamarbete med ett företag du länge drömt om att arbeta med.