hur lagar man en plastbåt
Ja, hur lagar man en plastbåt egentligen? När du upptäcker en läcka i en glasfiberbåt kan det först tyckas vara en väldigt komplicerad sak att själv få till en lagning som håller. Men det behöver faktiskt inte vara så komplicerat. Det enda som är viktigt är egentligen att du har rätt material och att du tar dig tiden att göra alla steg noggrant. Du sparar dessutom pengar om du gör det själv.
Det här behöver du:
En plastbåt är alltsomoftast tillverkad av glasfiber. Området kring hålet eller sprickan i skrovet behöver slipas ner så att du kan fylla på med lagningsmassa och nytt material. Låt oss börja med att titta på vilken utrustning du behöver. Till att börja med kommer du att använda dig av lösningsmedel och sandpapper med kornstorlek 60-80. Du kan givetvis använda dig av en maskinslip om du vill. Vidare behövs flambehandlingsmedel, epoxilim och glasfiberplattor.
Grundregel: 10 x så bred som tjockleken på laminatet
När du ska slipa kanterna på hålet är en tumregel att göra fasningen minst 10 gånger så bred som tjockleken på glasfibern. Då får du en yta som ger bättre fäste och minskar risken för att reparationen ska bli misslyckad och båten börja läcka. Om du vill göra fasningen större gör det i sig ingenting, det viktiga här är att du inte gör den för liten längs sprickan eller hålet.
Klipp bitar av glasfibermatta i olika storlek
Efter att du gjort en noggrann fasning av skadan ska du klippa till glasfiberplattor i rätt storlek. Börja med en bit som döljer hålet ordentligt och gör sedan varje bit ca två centimeter mindre än den andra. Generellt brukar som högst 5 lager av glasfibern var lagom och motsvara skrovets tjocklek, men det beror förstås också på skadans storlek. Om du är osäker kan du alltid fråga en fackman där du köper material.
Blanda plast med härdaren enligt anvisning – börja laga
Så är det dags att börja med lagningen. När du blandar till epoxi är förhållandet mellan härdare och bindning väldigt viktigt. Följ anvisningarna mycket noggrant så att du vet att du får ett material som verkligen håller som det ska. Se också till att du blandar tillräckligt mycket av epoxilimmet, så att det inte tar slut under lagningsprocessen och du snabbt måste blanda nytt. En lufttemperatur på 15-20 grader brukar vara lagom för härdning.
Bearbeta med pensel och roller för att få bort luft ur laminatet
Mellan varje lager får det inte finnas några luftbubblor eftersom det försvagar reparationen. Efter att du lagt på epoxilimmet och en ny bit glasfiber måste du därför trycka ut så mycket luftbubblor som möjligt. Det gör du genom att använda en stålroller eller en hård pensel. Du kan också använda dig av en skrapa om du går försiktigt fram. Huvudsaken är att du inte låter någon luft ligga kvar mellan bitarna.
Låt plasten härda ordentligt och slipa ytan
Efter att du lagt alla lager är det dags att låta lagningen torka och härda ordentligt. Det gör du genom att låta den stå i minst en vecka i minimum 10 graders temperatur. När epoxilimmet härdat klart är det dags att slipa bort limrester och glasfibertrådar som ger en skrovlig yta. Slipa ytan helt slät. Till sist lägger du på ett skyddande lager med gelcoatspackel. Därefter slipar du ännu en gång.
Nu har du fått en lagning med en slät yta som är lika jämn som skrovet i övrigt och du är redo att ge dig ut på sjön med din lilla pärla igen! Som du märker är det inte en särskilt komplicerad process när du väl vet hur du ska göra. En viktig detalj är också att tvåkomponentslimmet som används inte är bra att andas in. Använd därför alltid en mask, om du inte jobbar utomhus.