hur ordnar man en loppis
Hur ordnar man en loppis
Ja, hur ordnar man en loppis egentligen? Självklart beror det på ambitionsnivå och huruvida det är i inomhus- eller utomhusmiljö – men i den här artikeln går vi igenom de grundläggande delarna för att arrangera en loppis. Från val av plats och marknadsföring till prissättning och upprättande av betalningssystem.
Välj en plats
Först och främst behöver du hitta en lämplig plats för loppisen. Stor eller liten? Utomhus eller inomhus? Smaken är så klart som baken, men tänk på yttre faktorer såsom väder och vind. Under vintern brukar det så klart vara mer populärt att vara inomhus till exempel. Beakta också att publika platser ofta kräver tillstånd från kommunen, och att ett sådant tillstånd kan ta tid att få godkänt. Med andra ord, var ute i god tid om du vill ordna loppisen på publikt område.
Kategorisera och prissätt alla varor
Loppisar utan prissättning på varorna tenderar att generera lägre försäljning, så ta dig tid att prissätta allt du vill sälja. Försök också att dela upp alla varor i olika kategorier, exempelvis ”kläder”, ”elektronik”, ”kökstillbehör”, ”smycken” och ”kultur och media”. Detta gör det lättare för loppisens kunder att navigera bland varorna. Annars finns risken att loppisen blir en rörig upplevelse för gästerna vilken kan leda till minskad försäljning.
Marknadsför loppisen i god tid
Syns man inte, finns man inte. Så ta dig tid att författa en tydlig och slagkraftig text samt komplettera med foton och dylikt och publicera i olika kanaler. Både digitalt via exempelvis Instagram och andra sociala medier och även fysiskt vid närliggande anslagstavlor och andra marknadsplatser. Tänk på att personliga inbjudningar alltid är effektivt, så ta dig tid att skriva till vänner och bekanta. Marknadsföringsarbetet bör inledas i god tid före utsatt datum, så att tilltänkta besökare inte har hunnit fylla kalendern med andra aktiviteter just då.
Ordna ett betalningssystem
Självklart kan du välja den enkla lösningen att enbart ha kontant betalning, men beakta att få människor idag bär kontanter med sig. Således kommer försäljningen med största sannolikhet sjunka drastiskt om du bara erbjuder kontant betalning. Det finns en rad olika alternativ som betalningssystem – exempelvis enkla, mobila betalterminaler för bankkort. Men det absolut enklaste sättet för att sätta upp betalningssystem som fungerar på bred front är att använda Swish, vilket majoriteten av Sveriges befolkning är registrerade användare av. Du kan använda ditt egna nummer, och det enda du behöver göra är att skriva ut ett A4-papper med ditt telefonnummer och uppmana köparen att swisha aktuellt belopp dit. Andrahandsprylar är skattefria och du behöver inte ha ett formellt företag kopplat till försäljningen.
Tips: Bjud med andra försäljare
Ju större loppis desto mer uppmärksamhet och ju fler försäljare desto fler människor som kan marknadsföra loppisen. Så ett tips är att hitta fler som vill ordna loppis och dela på alla sysslor för marknadsföring, uppbyggnad, städning och andra aktiviteter som kan tänkas uppstå när du ordnar en loppis. Dessutom är det ju alltid roligare att göra saker tillsammans! Nackdelen är så klart att fler försäljare innebär konkurrens om försäljningen, så det är ju en avvägning du får göra.