Hur skaffar man swish
Hur skaffar man Swish?
I den här artikeln går vi igenom hur du skaffar Swish. Med vår hjälp kommer du snart att vara redo att skicka och ta emot betalningar med din mobil. För att kunna använda Swish måste du först och främst vara ansluten till en svensk bank. De flesta storbanker i Sverige erbjuder idag Swish som en av sina tjänster. Har du inget svenskt bankkonto än måste du alltså ansöka om att få ett.
Det går oftast smidigt att göra via nätet om du är svensk medborgare och bosatt i Sverige, men ibland måste du besöka ett bankkontor för att få hjälp. Samtidigt skaffar du internetbank tillsammans med någon form av identifieringstjänst, som till exempel BankID.
När du väl har grunderna klara är det dags att installera appen och ansluta dig till betaltjänsten Swish. De flesta banker har användarvänliga guider som leder dig genom installations- och anslutningsprocessen via internetbanken. Du kopplar då ditt mobilnummer till ditt bankkonto och på det viset kan du ta emot betalningar via Swish. För att kunna skicka betalningar måste du ha appen installerad på din mobiltelefon, tillsammans med appen för Mobilt BankID. De måste vara installerade på samma enhet, exempelvis samma mobiltelefon för att det ska fungera.
Vem får skaffa Swish?
Varje bank har sina egna regler för vem som får skaffa Swish. Åldersgräns är en sådan sak som kan skiljas åt mellan bankerna. Barn som är under 16 år kan till exempel behöva anslutas via sina föräldrar. Kontrollera med din bank vilka regler som gäller.
Hur skaffar man Swish om man inte har en mobil eller surfplatta?
För att både kunna skicka och ta emot betalningar med Swish måste du ha en mobil eller surfplatta där du har apparna för Swish och Mobilt BankID installerade. Om du inte har tillgång till en mobil eller surfplatta kan du bara ta emot betalningar. Du kan inte använda Swish om du inte har ett mobilnummer.
Många banker godkänner även utländska mobilnummer, kolla med din bank vad som gäller. Du kan även koppla upp till tre olika mobilnummer till samma Swishkonto, om ni till exempel har ett gemensamt konto. De olika mobilnumren måste då vara kopplade till varsin mobiltelefon eller surfplatta. Däremot kan du av säkerhetsskäl inte ha samma nummer kopplat på flera olika enheter, om du använder så kallade ”tvillingkort”.
Vad händer om du byter bank, mobil eller telefonnummer?
Ibland händer det att du vill byta bank, skaffa en ny mobil eller ett nytt telefonnummer och då måste du genomföra vissa åtgärder. Om du byter bank men har behållit ditt gamla mobilnummer kopplar du bara numret till ditt nya bankkonto. Sedan måste du aktivera appen för Swish på din telefon igen. Anslutningen till din gamla bank slutar då automatiskt att gälla. De flesta banker kan guida dig genom den här processen via internetbanken.
Om du har bytt mobiltelefon, men har kvar din gamla bank och telefonnummer, behöver du ladda ner apparna för Swish och Mobilt BankID på nytt och aktivera dem igen.
Har du bytt telefonnummer, men har kvar din gamla bank och din gamla mobil, måste du via din internetbank ta bort kopplingen till ditt gamla nummer. Därefter ansluter du ditt nya telefonnummer till ditt bankkonto och aktiverar till sist appen för Swish igen på din telefon.